webpage.nolimit.cz

Témata

top list

TOPlist>

obrázky

bulanci 150 a vice map

POLO

Oblivion-les

Oblivion-les

Oblivion-chata

Oblivion-chata

tato stránka

Specialista na dovoz vozidel ze zahraničí

ankety

Co je lepší ?

o2 (2199)
 

vodafone (2203)
 

t-mobile (2181)
 

Koho volíte ?

ods (2104)
 

kdu-čsl (2041)
 

ksčm (2114)
 

sz (2071)
 

čssd (2096)
 

Líbí se vám tato stránka ?

ano (2266)
 

nevím (2196)
 

ne (2187)
 

Z diskuze...

počítadlo

The Elder Scrolls IV: Oblivion - nejlepší RPG?

The Elder Scrolls IV: Oblivion - nejlepší RPG?

TES IV: Oblivion Bethesda Softworks je rozhodně jednou z těch kontroverznějších herních společností, s nimiž máme dnes a denně co do činění. Na jednu stranu jde o nemístné maximalisty, kteří se nikdy nespokojí s málem, na tu druhou by jim zase neškodila trochu větší míra puntičkářství. Zkušenější hráči jistě tuší, kam mířím. Dílka z jejich série The Elder Scrolls jsou totiž neuvěřitelně rozsáhlá a svým způsobem úchvatná, ale z důvodů absence betatestingu také hodně zabugovaná. A to až tak moc, že první dva díly, Arena a Daggerfall, nešly bez opravných patchů ani dohrát a i po jejich aplikaci šlo v jistém slova smyslu o peklo. Třetí díl série – Morrowind budou znát asi i mladší hráči a na obranu tvůrců je třeba poznamenat, že tady už takové trampoty nenastávaly, tudíž hře v dobytí RPG trůnu nestálo nic v cestě. Ač je tento pomyslný trůn silně subjektivní záležitostí, minimálně podle části hráčské obce na něj Morrowind dosedl, a to i díky dvěma povedeným datadiskům. Mnozí mu lichotivě přezdívají jako offline MMORPG a my musíme dodat, že tento příměr rozhodně není daleko od pravdy. Vždyť v jakém jiném RPG si můžeteTES IV: Oblivion dělat doslova, co se vám zachce? Máte chuť splnit si úkol z hlavní dějové linky nebo ji naopak na pár (desítek) hodin opustit? Ani v jednom případě vám hra neklade překážky. Chtěli jste někdy vědět, jak se budete cítit v kůži vlkodlaka a jaké to je škodit mírumilovnému obyvatelstvu? Hra vám tuto zkušenost zprostředkuje. Nebo byste se snad rádi vydali na dráhu obchodníka? To přeci není žádný problém! Navíc, na rozdíl od MMORPG se v Morrowindu všechno točí kolem vás, i když to tak na první pohled nemusí vypadat.

Chtěli jste někdy vědět, jak se budete cítit v kůži vlkodlaka a jaké to je škodit mírumilovnému obyvatelstvu? Hra vám tuto zkušenost zprostředkuje.

Morrowind tedy slavil zasloužený úspěch a nebylo pochyb o tom, že se dočká právoplatného pokračování. Jenže, jeho tvorba samozřejmě vyžaduje obrovskou spoustu času, prostředků, píle i nadšení, takže jsme se oficiálního potvrzení prací na něm dočkali až před několika měsíci a přitom práce na něm započaly ještě předtím, než dorazil jeho starší bratříček na pulty prodejen. Pokud očekáváte, že se Oblivionu, jak se čtvrtý díl ságy The Elder Scrolls jmenuje, dočkáme v nejbližší době, asi vás zklamu. Již Morrowind si začal s konzolemi, konkrétně s X-BOXemTES IV: Oblivion a Oblivion chce v tomto trendu pokračovat. Zároveň je představován jako RPG nové generace, což platí jak pro výrazně obměněnou hratelnost, úchvatnou grafiku, ale i cílové platformy. Hra by totiž neměla vyjít dříve, nežli v roce 2006, kdy by trh měly ovládat systémy jako X-BOX 2 či Playstation 3 s obří výpočetní silou. Na rozdíl od PC nebyla tvorba Oblivionu ještě pro tyto systémy, zřejmě z důvodů tajemství, jimiž jsou prozatím obestřeny, oficiálně potvrzena, přesto se tento fakt dá z řečí tvůrců jasně vyčíst. „Vždycky jsme The Elder Scrolls chápali jako sérii, která zpřístupňuje světy, jejichž realizaci si ještě nikdo předtím nedokázal představit“, říká Todd Howard, producent hry a jedním dechem dodává: „Milujeme posouvání hranic žánru v každém aspektu. Nyní se zaměřujeme na tvorbu RPG nové generace, nejen po stránce grafické či platformní, ale i herní a prožitkové. Je čas posunout RPGčka kupředu a ukázat, jak zábavná mohou skutečně být.“

Jak je to s Falloutem 3?

Fallout 3 Fallout 3 má velice, převelice komplikovanou historii. Jeho původní vývoj započal někdy počátkem roku 2001 pod kódovým označením Van Buren. Tenkrát na něm pracovali ještě v Black Isle Studios pod dohledem Interplay a vše se zdálo být v nejlepším pořádku. Jenže Interplayi docházely peníze, tudíž se počátkem roku 2004 rozhodl Black Isle zavřít a zrušit všechny jejich projekty. Tenkrát se třetí díl Fallouta nacházel již za polovinou vývoje, ovšem musel být vyhozen do koše a to i přesto, že se Interplay neustále chvástal vzkříšením této značky. To se nakonec nestalo a za zavřenými dveřmi začaly probíhat rozhovory o odkoupení licence. Aukce se zúčastnili i Silver Style, tvůrci The Fall, ale licence nakonec připadla právě do rukou Bethesdy, známé především vynikající, ale zabugovanou sérií The Elder Scrolls, která již ohlásila započetí prací na třetím Falloutu. Někteří hráči se nicméně obávají, že Bethesda postapokalyptickou legendu pojme podobným stylem jako Morrowind. Obě jsou sice RPG, ale úplně jiné. Fanoušci Falloutu chtějí svoji nenahraditelnou atmosféru, tak doufejme, že se podaří!

Podobná slova se dají pronášet jak na běžícím pásu, ale BethesdaTES IV: Oblivion , jakožto jedna z vůdčích firem RPG žánru, má jasné plány a vzhledem k plánovanému čtyřletému vývoji si uvědomuje i obtížnost jejich realizace. „Základ každého RPG se skládá ze stále opakujících elementů: jde o souboje, průzkum a interakci se světem – poté již stačí jen tyto aspekty skloubit a udělat z nich skvělý celek“, rozpovídal se Todd.

V současnosti jsou paralelně vyvíjeny tři lišící se soubojové systémy, přičemž do samotné hry bude vybrán jen jeden z nich.

Co se týče soubojového systému, je to zřejmě právě on, kde můžeme čekat největší počet změn oproti Morrowindu. Většina PC hráčů je zvyklá na systém z větší či menší části odvozený od Dungeons and Dragons, kdy se počítá s náhodou, štěstím a kostkami v pozadí. Ovšem na konzolích je tento systém hodně upozadňován, tudíž se na hlavy autorů po vydání hry na konzolích sesypala vlna dotazů jako například, proč svým úderem nezasáhnu nepřítele, když sekám přímo do něj nebo jak je možné, že mě nepřítel vidí, když se skrývám? Bethesda si tak na tuto část posvítila a analyzovala, že boje je třeba trochu vyjasnit, nejen, aby se hra lépe prodávala, ale aby se i lépe hrála. V současnosti jsou paralelně vyvíjeny tři lišící TES IV: Oblivion se soubojové systémy, přičemž do samotné hry bude vybrán jen jeden z nich. Již teď je ovšem jasné, že se můžeme těšit na skvělý pocit ze soubojů, které budeme prožívat, jako bychom v nich skutečně účinkovali. Základní idea spočívá v obrovském množství nejrůznějších útoků, krytů, speciálních pohybů a dalších akcí, jež budeme při potyčkách přímo ovládat, abychom se dobrali k úspěchu. Přestože má být všechno hodně rychlé a dynamické, půjde díky jednoduchému interface především o zábavu a také účinnou strategii, jíž bude k úspěchu nutné využít.

Je jasné, že v podobně surových bitkách očekáváme i jistou míru brutality a té se skutečně dočkáme – nebude problém odseknout jednotlivé části těla apod. I když by výše popsané souboje mohly evokovat akční hru, zvláště když bude vše, jak je u TES dobrým zvykem, viděno z pohledu vlastních očí a navíc probíhat realtime, tak se nemusíme strachovat. Podle Todda bude akční a RPG stránka vyladěna jakoTES IV: Oblivion dosud nikdy. Vtip je prostě v tom, že tentokrát již nepůjde jen o štěstí a smůlu, ale ten meč či jinou zbraň budeme ovládat skutečně svým umem. Na druhou stranu, omezení tu jsou, a to statistického rázu. Jednoduše: statistiky vašich vlastností a schopností ovlivní, čeho budete schopní a jak v tom budete dobří. Tak kupříkladu vykrytí úderu je prováděno manuálně, ovšem statistiky ovlivní jeho efektivitu – jak velkou sílu absorbuje či jak moc unaví vaší postavu.

V podstatě všechna RPG jsou z velké části o průzkumu, o tom nemůže být vedena žádná řeč. Kdo by si nechal ujít skvělou příležitost prozkoumat rozsáhlé a fantasticky provedené krajiny s unikátní kulturou, architekturou či faunou a florou? Morrowind dovedl tento aspekt ad absurdum – hráči se mohli měsíce potloukat na rozsáhlém venkově a pořád naráželi na nové a nové questy, které oddalovaly návrat k hlavní dějové lince. Prostě paráda, i když uznáváme, že někdo na to nemá čas ani nervy. Autoři si všimli častého jevu, který spočíval v nadšeném spuštění Morrowindu, několika nadšenýchTES IV: Oblivion dnech v něm a jeho následném opuštění. Hráči prostě neměli žádné vodítko, skoro nic, co by je táhlo k nějakému cíli. Někteří se začali i nudit. I po této stránce tedy můžeme očekávat výrazné změny. „Nikdy nenech hráče, aby se nudil, pořád ho musíš bavit! My chceme přinést zábavu a ukážeme lidem, že ve hře je, i kdyby si mysleli opak“, přiznává Howard.

Velké zlepšení tak očekávejme po stránce navigace, zrovna teď autoři připravují dynamický kompas, který vám při procházení například lesem ukáže, jak daleko je dungeon nebo zaznamená příběhové postavy, od nichž lze získat nějaký ten quest. V mnoha médiích se objevila zpráva, že svět Oblivionu bude menší než ten, jímž oplýval Morrowind. My však říkáme, že to není pravda, ba právě naopak. Jen tvůrci k němu jinak přistupují a notně vylepšili systém cestování. Nechtějí totiž, aby hráč musel kvůli několika minutám zábavy hodiny chodit často opuštěným prostředím. Hra obsáhne mnohem vychytanější systém cestování pomocí mapy, takže odpadnou nudné procházky, což se dá kvitovat jedině s povděkem. Samozřejmě, kdo bude chtít,TES IV: Oblivion bude si moci obrovské prostředí projít skrz naskrz po svých a odkrýt každičký detail. Nepochybuji, že i takoví dobrodruzi se najdou.

Průzkum by jistě nikoho nebavil, kdyby bylo prostředí prázdné, ale naštěstí tomu tak ani v nejmenším nebude. Těšit se můžeme na skutečně žijící svět se vším všudy, navíc perfektně provedený. Nebojím se říci, že momentálně neexistuje žádná připravovaná hra, k níž již vyšly první obrázky a vypadá takto úchvatně. Je to způsobeno faktem, že se autoři nemusí omezovat slabým hardwarem. PCčka tuhle parádu v budoucnu jistě nějak utáhnou a nová generace konzolí na tom nebude jinak. Zatím se všechny verze vyvíjejí společně, ovšem, jak započne testing, tak se budou autoři snažit přizpůsobit každou specifikacím její platformy.

Úchvatná grafika

grafikaGrafika vypadá skutečně neskutečně, především pak nejrůznější vodní a světelné efekty, které jsou prováděny tou nejvyšší formou normal mappingu. Ze stěn dungeonů přímo sálá vlhkost a kůže, krev, dřevo či kámen odrážejí světlo a stíny naprosto neuvěřitelným způsobem. Naprostým vrcholem enginu jsou ovšem stromy. Každý vývojář RPG vám prozradí, proč má raději dungeony, než pralesy, samozřejmě jen pokud je chce provést pořádně. Zatímco kobky jsou geometricky v podstatě stejné, husté lesy a porosty mají hned několik úrovní, kymácí se ve větru a dělají vůbec všechny ty věci, co tak zatěžují nejen grafické karty. Oblivion se jich ale vůbec nebojí, naopak je protěžuje a nebál bych se dokonce říci, že vypadají lépe, než stromy normální, zvláště pak při silném slunku, které jejich korunami naprosto úchvatně prosvítá. Tohle se musí vidět a zřejmě se taky bude muset upgradovat.

Fanoušci předchozího dílu budou možná naštvaní, že příběh Oblivionu na něj nijak TES IV: Oblivion nenavazuje. Stejně jako minule ale začneme ve vězení, kde se dějí divné věci. Vidíte císaře, kterak utíká přes vězení snažíce se zachránit před smrtí, jelikož kdosi ho chce evidentně zavraždit a nakonec se mu to i povede! Umírající císař hráči podá Amulet králů, symbol pravých vládců s tím, že má najít osobu, která je schopná zničit Oblivion – ekvivalent našeho pekla ve světě Elder Scrolls. Oblivion neohrožoval království Tamriel dokud byl vládce živ, ovšem nyní, s jeho smrtí, začínají Tamriel ohrožovat démonické stvůry. Je celkem jasné, že osobu, která by je zastavila nebudete muset moc dlouho hledat a vše raději vezmete do svých rukou.

Hráči se nikdy nedozví, proč trčel jejich hlavní charakter ve vězení, jelikož by to znamenalo vytvoření jeho minulosti, která by mohla ovlivnit velkou svobodu v dalším rozvíjení postavy a interakci s okolním světem. Lepší je, když si každý sesumíruje svou vlastní historii, tak, jak se mu líbí a začne hrát. Bethesda připravuje dosud nevídaný „Living World“ systém, který se ve zjednodušené formě staráTES IV: Oblivion o uvěřitelnost celého prostředí, ale také reaguje na všechny akce hráče bez sebemenších chyb. Především lidé okolo vás pocítí, zda se chováte dobře nebo jste zloduch a také vám to dají patřičně najevo. NPCčka si pamatují konverzace s vámi, jak jste se při nich chovali, zjišťují k jakým patříte spolkům a konfrontují to se svými zásadami a dokonce berou na zřetel v jakém jste vztahu k jejich rodinám. Pro potřeby hry je tvořena tzv. „radiant AI“, která se dá jednoduše popsat jako kombinace Ultimy 7 a The Sims. Každá NPC postava bude mít své cíle, jichž chce v životě dosáhnout, ale také patřičnou volnost v tom, jak se k nim dobéře. Pokud má nějaká postava hlad, bude se snažit sehnat jídlo, ať už nákupem, lovem či zlodějinou. Po jeho zajištění se někam usadí a nají se atd. To znamená, že přes tisíc NPC postav žije 24 hodin 7 dní v týdnu svým vlastním životem, ať už jste u toho jako svědek či nikoli. A i samotná NPC na sebe reagují. Tak například, když se měšťan rozhodne krást, někdo ho vidí, tak to utíká nahlásit strážím, jež čórkaře strčí za katr. Jestliže se rozhodnete jen sledovat obyvatelstvo, budete mít také na chvíli o zábavu postaráno a jistě si všimnete neuvěřitelně rušného a dynamického života.

Construction Set

Jednou z nejlepších věcí na celé té parádě je, že ji bude moci aktivně využívat i hráčská komunita. Podle Howarda bylo vydání Construction Setu jen takovým malým experimentem a bylo otázkou, jestli se na něj někdo chytí. Ovšem výsledek předčil i ty nejdivočejší sny autorů. K Morrowindu se záhy začaly objevovat a stále ještě objevují rozsáhlé pulg-iny a dobrodružství, která se v mnohých případech vyrovnala i původnímu produktu. A přitom byl editor značně náročný na obsluhu, což by tentokrát platit rozhodně nemělo. Bethesda se snaží, aby Construction Set co možná nejvíce zjednodušila (jednodušší skripty, přístupnější interface atd.) a přitom ještě obohatila. „K tvorbě Oblivionu používáme Construction Set, uvidíme, co s ním dokážete vy!, tak zní Toddova slova do pranice.

Ve hře bude opět rozehrána složitá sociálníTES IV: Oblivion a politická zápletka, do níž se s největší pravděpodobností také zapojíte. Jednotlivé frakce budou mnohem více polarizované, takže například válečná a magická gilda hájí v zásadě dobro, tak zloději jsou ti špatní a temné bratrstvo je přímo ďábelské. Dále tu máme sektu The Nine Divines, která z hráčů dělá tajemné mnichy nebo naopak Arena Guild, s níž si užijeme četných gladiátorských zápasů. Vztahy mezi všemi budou dost komplikované, každá z nich navíc intrikuje jako o závod a má svou vlastní historii. Prakticky vůbec bychom se nemuseli starat o hlavní dějovou linku, zábava s gildami sama o sobě v délce hravě předčí skoro jakoukoliv současnou hru.

Prakticky vůbec bychom se nemuseli starat o hlavní dějovou linku, zábava s gildami sama o sobě v délce hravě předčí skoro jakoukoliv současnou hru.

Možná to z toho všeho zřetelně nevyplývá, ale na The Elder Scrolls IV: Oblivion se opravdu moc těšíme, a to nejen díky fantastické grafice, která jistě sama o sobě přiláká četné hráčstvo, ale především kvůli tomu všemu, co autoři slibují. S takhle rozsáhlým, rozmanitým, živým, bohatě osídleným a zároveň fungujícím světem nemáme příliš často co do činění, o to vzácnější je pro nás Oblivion. Vezmeme-li v potaz, že ještě teď, po dvou letech od vydání, lidé nadšeně hrají Morrowind, nechtějte po nás vědět, co se stane po vydání tohoto dílka, které k tomu ke všemu navíc klade hodně velký důraz na zábavu a na eliminaci hluchých či nudných míst, čemuž dopomůže jistě i inovovaný soubojový systém. Prostě se již nemůžeme dočkat, stačí již jen rok a kousek počkat!

 
PŘÁTELÉ WEBU: Free Image Hosting at www.ImageShack.us HTML kódy na web, !!KLIKNI!!